Betoninio kelio (A14) Vilnius-Utena eksploatacinių rodiklių analizė ir vertinimas

Kelius pradėta tiesti prieš daugelį tūkstančių metų. Yra duomenų, kad jau apie 2000 m. pr. m. e. Kretos saloje buvo gana tobulos konstrukcijos kelių tinklas su specialiais techniniais ir eismui aptarnauti skirtais įrengimais. Tik žymiai vėliau šį kelių tiesimo lygį vėl pasiekė romėnai, kurie Romos imperijos laikais ( IV–VI a. pr. m. e. – V a. m. e.) nutiesė platų kelių tinklą pagal senovės graikų kelių konstrukcijų pavyzdį. Romėnų kelių likučiai dar ir šiandien stebina žmoniją. Jie rodo aukštą tuometinį kelių tiesimo lygį ir didelį jo mastą. Todėl dažnai romėnai yra laikomi kelių tiesimo pradininkais. Jų keliai buvo penkių pagrindinių tipų: žvyro, akmens, skaldos, medinių tašų (pelkėse) ir akmens, surišto geros kokybės kalkėmis, pucolanu, trasu ir kt. Kelio konstrukcijos storis tuomet siekė (100–125) cm. Tai buvo kelių sluoksnių (dažniausiai surištų rišančiąja medžiaga) standus akmens, skaldos, žvyro masyvas [6].

Kelių tiesimas dar labiau išsiplėtė, vystantis kapitalizmui, ypač sukūrus automobilį. Tada dangos buvo daromos lengvesnio tipo, o didėjant automobilių svoriui, greičiui bei eismo intensyvumui, plačiai paplito ir sunkesnės (kapitalinės) dangų konstrukcijos, naudojant organines bei mineralines rišančiąsias medžiagas, tokias kaip plūktas asfaltbetonis (1858 m.), cementbetonis (1876 m.), taip pat gabalinės dangos–medinių kaladėlių (1820 m.) ir kt. Vėliau, išsivysčius techniškiems taikomiesiems mokslams, buvo sukurtos dangų skaičiavimo teorijos bei jų praktinio pritaikymo metodai: pereita nuo intuityvinio metodo, kurį taikė romėnai, prie tikslių konstravimo metodų. Tiksliaisiais metodais galima nustatyti įtempimus, atsirandančius konstrukcijose, veikiant transporto priemonėms ir gamtiniams-klimatiniams veiksniams. Dangas pradėta konstruoti ne kaip atskiras konstrukcijas, padėtas ant grunto, bet kaip kompleksines, kuriose gruntas būna konstrukcijos dalis. Kelių konstrukcijų vystymosi kryptys glaudžiai susijo su taikomaisiais mokslais (gruntų mechanika, inžinerine geologija, klimatologija, fizine-chemine mechanika, automatika ir kt.) [6].

Šiuolaikiniai automobilių keliai – labai sudėtingi inžinieriniai statiniai. Jie sudaro palankias sąlygas intensyviam automobilių eismui. Tokie keliai projektuojami taip, kad automobiliai galėtų realizuoti savo dinamines savybes, kad įkalnėse, nuokalnėse ar kreivėse jie stabiliai laikytųsi ant kelio, neslystų ir nevirstų.

Kelio danga bet kuriomis klimato sąlygomis turi būti stipri ir gerai laikyti dinamines ir kitas apkrovas. Ji turi būti labai lygi ir pakankamai šiurkšti, kad užtikrintų gerą sankabumą su automobilių padangomis.

Kelius nuolat ir intensyviai veikia įvairūs klimato veiksniai: aukšta temperatūra vasarą, šaltis ir atodrėkis žiemą, atmosferos krituliai, grunto vanduo ir t. t. Kelius projektuojantys inžinieriai ir technikai privalo sugebėti tinkamai vertinti šiuosveiksnius ir projektuodami sudaryti sąlygas jų poveikiui mažinti arba juos net visai pašalinti. Kartu būtina nepamiršti ir to, kad keliai turi būti ilgaamžiai ir per visą savo egzistavimo periodą išlaikyti pradines savybes.

Autorius - Vytautas Matulevičius (magistrinis darbas)
yra Kita
„Betafence“ įsitvirtina Jungtinėse Amerikos Valstijose