Italų dizainerių darbų paroda − svarbiausias „Italijos mėnesio“ akcentas

Lacijo regiono iniciatyva 2005 m. lapkričio mėnesį Vilniuje vykusioje parodoje „Made in Italy, Made in Lazio, Made in Design“ metu buvo iškeltas pasiūlymas įsteigti premiją už geriausią Lietuvišką dizainą. Šis apdovanojimas turėtų tapti istorinio „Auksinio skriestuvo“ („Compasso d‘Oro“)  apdovanojimo analogu mūsų šalyje. Toks pasiūlymas sulaukė nemažo mūsų šalies valdžios institucijų bei įvairių dizaino ir grafinio dizaino asociacijų susidomėjimo. Siekis įgyvendinti šį pasiūlymą leido pagilinti dialogą tarp dviejų šalių kultūrų ir ekonominių bei gamybinių sistemų.
 
Birželio 17 dieną Vilniaus rotušėje duris atvėrė paroda „Lacijo gyvenimo stilius – itališkas dizainas“ („Lazio Life Style − Italian Design“). Jos metu eksponuojami prestižiškiausią dizaino apdovanojimą gavę italų dizainerių kūriniai bei mūsų šalies dizaino darbų paroda „Lietuvos dizainas 96 – 06“. Italų dizaino meistrų priglaustoje mūsų šalies dizaino gaminių ekspozicijoje pristatomi tokie jau pažįstami bei pripažinimo susilaukę darbai kaip „Kėdė mama“, „Visuomeninio naudojimo dviratis“ bei kiti mūsų šalies dizainerių darbai. Tarp jų ir originalus baigiamasis bakalauro darbas − autorinis šriftas sukurtas pagal M.K.Čiurlionio rašyseną.
 
Parodos atidarymas paskelbė „Italijos mėnesio“ atidarymą Vilniuje. „Italijos mėnuo“, pasaulyje žinomas kaip „Italian Festival“, yra tradicinis mėnesį trunkantis kultūros ir verslo renginių ciklas, šiemet rengiamas net dvidešimt penkiose šalyse. Lietuvoje šis renginys vyksta jau ketvirtą kartą. Šį kartą į projekto kultūrinę programą įtraukti renginiai, kuriais pristatoma geriausia, kuo garsėja Italija –  muzika ir virtuve bei žinoma dizainu.
 
Iki birželio 30 dienos Vilniaus rotušėje vykstančioje parodoje pristatomi geriausi prestižinį Pramoninio dizaino asociacijos („ADI Centro“) apdovanojimą „Auksinis skriestuvas“ gavę interjero kūriniai. Parodos ekspozicija atspindi istorinius 50 metų teikiamų „ADI Centro“ apdovanojimų etapus. Iš viso parodoje eksponuojama 80 italų eksponatų, iš kurių 20 atkeliavo iš itališkojo dizaino lopšio − Lacijo regiono. Organizatorių teigimu, italų dizaino sėkmės priežastis ta, kad jo kūrėjai niekada nesiribojo vien siekiu kurti modernias industrines formas. Dizainas formavo skonį, visuomenę, įtakojo pramonę, rinką, ir parodė, kiek gali būti vertingas technologijos ir netikėtų estetinių sprendimų jungimas, siekiant vis aukščiau iškelti kokybės kartelę. Visi „Auksinio skriestuvo“ apdovanojimo savininkų darbai vaizdiniu bei funkciniu aspektu laikomi ilgaamžiais − daugelis jų, įskaitant atrinktuosius parodai Lietuvoje, iki šiol gaminami.
 
Parodą sudaro trys dalys – profesionaliojo daiktų dizaino ir grafinio dizaino specialistų darbų ekspozicijos ir Vilniaus dailės akademijos bei jos filialų pristatomos studentų dizaino parodos. Profesionaliojo daiktų dizaino ekspozicijos pagrindas – jau XXI amžiuje sukurti dizainerių darbai, realizuoti įvairių baldų kompanijų. Parodos objektai pateikiami nuotraukose bei „gyvai“. Ypatingas dėmesys skiriamas baldų sektoriui bei jį papildančioms sritims (namų, įstaigos, viešųjų erdvių bei urbanistinei įrangai). Kita itališkojo dizaino parodos sekcija pristato Lacijo regiono bendrovių gaminius, atrinktus „ADI Centro“. Pastarieji ypatingi tuo, kad jie pagaminti vadinamuosiuose industriniuose parkuose, o svarbiausi ir didžiausio dėmesio verti − sanitarinės keramikos, taip pat aeronautikos industrijos ir statybinių akmenų gavybos pavyzdžiai.
 
Vilniuje įsikūrusių „Italų dizainų namai“, atstovaujančių tokius tarptautinį pripažinimą pelniusius vardus kaip „Poltrona Frau“, „Snaidero“, „Flou“, „Ultom“, „Tonon“, „Cavalli“, „Misura Emme“, „Rimadesio“, „Gervasoni“, „Meson’s“, „Valcucine“, „Alessi“ vadovės Dalios Kaluinaitės-Cancelli teigimu, šiuo metu interjeru domisi vis daugiau žmonių, kuriems rūpinimasis savo būsto interjeru ir stilistika tapo gyvenimo būdu. Todėl ši paroda yra įdomi bei savalaikė, sulaukusi didelės lankytojų gausos.

Pasak autorių, parodo, viena vertus, liudija tai kaip plečiasi italų dizaino pritaikymo galimybes ir tuo pat metu siekia padidinti su tam tikra teritorija, jos ūkio veiklos ypatybėmis, kultūrinėmis tradicijomis bei aplinkos resursais, susieto dizaino vertę. Lacijo regiono sekcijoje pristatomi „ADI-INDEX“ teritorinės observatorijos pastebėti gaminiai, dalyvavę paskutinių metų rinkimuose, kuriuose kasmet išskiriamos įdomiausios rinkoje pasirodžiusios naujienos. Vėliau šie gaminiai konkuruoja dėl finalinio „Auksinio skriestuvo“ apdovanojimo.

Paroda apžvelgia įvairius ilgo kelio, kuris buvo nueitas organizuojant istorinius ADI apdovanojimus, etapus. Ji liudija, kad Italija ir, be abejo, Lacijo regionas siekia užmegzti vis glaudesnius ryšius su Lietuva. Tuo pat metu šiuo būdu Lacijo regionas nori įnešti pirmąjį indėlį į naujai gimusį „Lietuviško Dizaino Forumą“ (LDF), kurio tikslas − surengti Lietuvos dizaino apdovanojimus. Bendradarbiavimo tikslas − sukurti bei konsoliduoti institucijų ryšius, kurie padėtų plėtotis santykiams tarp dviejų šalių įmonių struktūrų, palengvinti Lacijo regiono įmonių integravimą į Lietuvos rinką, pristatyti ir populiarinti šio regiono smulkaus ir vidutinio verslo sistemą bei pagerinti visokeriopus dviejų šalių ekonominius bei gamybinius pajėgumus.

Tomas Lapinskas
yra Kita
Išvenk finansinės krizės - rinkis „Cramo“ nuomojamos technikos draudimą