Statybos įstatymo projektas

Vyriausybė Seimui pateikė Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 1, 2, 3, 20, 23, 24, 25, 27, 28, 31, 33, 34 ir 35 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas). Jis parengtas siekiant suvienodinti LR nekilnojamojo kultūros paveldo įstatymo ir LR statybos įstatymo sąvokas, sumažinti savavališkų statybų mastą, supaprastinti statybos leidimų išdavimo tvarką, praplėsti Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos funkcijas.
 
Projekto tikslas - užkirsti kelią savavališkoms statyboms. Pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos pateiktus duomenis, 2002 metais įregistruota  849 savavališkos statybos atvejų, iš jų buvo įteisinta 68 procentai statybų, 2003 iš 718 užregistruotų savavališkos statybos atvejų įteisina 73,8 procentai, 2004 metais įteisinta apie 80 procentų užregistruotų savavališkų statybų. Pagal šiuos duomenis matyti, kad labai didelė dalis statytojų statybas pradeda savavališkai, pasinaudodami Civiliniame Kodekse ir Statybos įstatyme numatyta galimybe statinį įteisinti vėliau.
 
Šiuo metu galiojančiame Statybos įstatyme savavališka statyba laikoma tik tokia statyba, kai statinys statomas neturint statybos leidimo. Tokia nuostata leidžia savavališkai statybai nepriskirti tokios statybos, kai statinys statomas turint statybos leidimą, tačiau nesilaikant statinio projekto, t.y., statant visai kitos paskirties ar gabaritų statinį. Projekto 1 straipsniu pakeista Statybos įstatymo 2 straipsnio 71 dalis, numatant, kad savavališka statyba – tai ne tik statyba neturint statybos leidimo, bet ir statyba turint galiojantį leidimą, tačiau pažeidžiant statinio projekto sprendinius, kurie įvardinami toje pačioje dalyje. Tai – statinio statyba, kai jo paskirtis neatitinka nustatyto žemės naudojimo būdo; kai keičiama statinio ar jo dalių paskirtis, numatyta projekte, kai statinys statomas kitoje sklypo vietoje, negu numatyta projekte, kai pažeidžiamas leistinas statinio aukštis ar sklypo užstatymo tankis, pažeidžiami saugomos teritorijos ar kultūros paveldo statinio laikinaisiais apsaugos reglamentais nustatyti reikalavimai, taip pat paveldosaugos reikalavimai.
 
Priėmus aukščiau minėtas nuostatas, statytojas nebegalės įteisinti savavališkai statomo statinio ar jo dalies statybos, tokį savavališkai pastatytą statinį ar pastatytą jo dalį reikės nugriauti.
 
Priimtas įstatymas labai sumažins korupcijos, susijusios su nelegaliai statomų statinių įteisinimu, mąstą.
 
Įstatymo 23 straipsnio 15 dalies pakeitimai pagerins statybos verslo sąlygas, pagreitins investicinius procesus, sudarys galimybę išduoti statybos leidimus atskiriems statiniams (nebūtinai visai statinių grupei, statomai tame pačiame statybos sklype) bei atskiroms statybos rūšims (naujai statybai, rekonstravimui, kapitaliniam remontui) ir griovimui atlikti, tuo pačiu pagreitinant investicijų į statybą įsisavinimą, atsižvelgiant į statytojo turimus finansinius išteklius ir sutrumpinant statybos terminus. Įgyvendinus teikiamo Projekto nuostatas, laukiama pozityvių rezultatų - nustatoma lankstesnė statybos leidimų išdavimo sistema.
 
Siekiant panaikinti dviprasmiškai suprantamą nuostatą dėl statybos leidimo privalomumo statant nesudėtingus statinius, pakeista 23 straipsnio 1 dalies redakcija.
 
 Kadangi praplėsta savavališkos statybos sąvoka, pakeistas įstatymo 27 straipsnio 4 dalies 1 punktas. Šiame punkte patikslinta, ką privalo tikrinti apskrities viršininko administracija, vykdydama statybos valstybinę priežiūrą: punktas papildytas prievole tikrinti ar statyba nevykdoma savavališkai.
 
Kadangi pakeista savavališkos statybos sąvoka, iš esmės pakeista 28 straipsnio 2 dalis: išbrauktos nuostatos, leidžiančios įteisinti savavališkai statomą ar pastatytą statinį. Pasikeitus aukščiau minėtų straipsnių nuostatoms, atitinkamai pakoreguota 28 straipsnio 3 dalis.

Projektą parengė Aplinkos ministerijos specialistai.

Projekto tekstas

Spec.lt

yra Kita
Statybos įstatymą Prezidentė kviečia tobulinti visas už teisėkūrą atsakingas institucijas