Materialinės Lietuvos kūryba ir trikotažo pramonė

Didžiausia Lietuvoje tekstilės gamykla

 

Savo svorį šalies ekonomikoje taip pat išlaikė bei didina aprangos ir tekstilės pramonės sektorius. Lietuvos aprangos ir tekstilės pramonė turi be galo senas tradicijas, sugeba stipriai konkuruoti užsienio rinkose, eksportuojama diduma visos pagamintos produkcijos, sektorius smarkiai modernizuojamas, didėja investicijos, diegiamos inovacijos. Lietuvoje, taip pat didžiausia ir viena moderniausių trikotažo produkcijos gamybos įmonių visoje Vidurio ir Rytų Europoje yra AB „Utenos trikotažas“. Bendrovei vadovauja generalinis direktorius Algirdas Šabūnas. „Utenos trikotažo“ įmonių grupei taip pat priklauso bendrovės „Šatrija“, „Gotija“ ir „Mrija“ (Ukraina). „Utenos trikotažo“ fabrikas veikti pradėjo 1967 m. Tuo metu tai buvo vienas pajėgiausių fabrikų Baltijos šalyse. Jame dirbo 518 darbuotojų, o per metus buvo pagaminama 841 tūkst. vnt. produkcijos. Įdiegus naujus įrenginius baltinių gamybai ir paleidus užuolaidų mezgimo liniją, fabriko gamybos apimtys nuolat augo. 1974 m. jos pasiekė 16,6 mln. vnt. per metus, o darbuotojų skaičius išaugo iki 2800 žmonių. 1985–1989 m. pastačius užuolaidų mezgimo mašinas iš Vokietijos, fabrike prasidėjo vienetinių užuolaidų gamyba. Gamybos liniją papildė džiovinimo įrenginiai iš Čekoslovakijos ir Japonijos, sparčiai gerėjo medžiagų kokybė. Inovacijos buvo diegiamos visuose gamybos procesuose. Fabrikas per metus pagamindavo jau 19,4 mln. vnt. trikotažo gaminių, iš kurių beveik 13 mln. Sudarė užuolaidos. 70 proc. produkcijos buvo paskirstoma po tuometę Sovietų Sąjungą. Įmonėje tuo metu dirbo 3 tūkst. Žmonių. 1990 m. atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę, „Utenos trikotažas“ pradėjo naująjį gyvavimo etapą. 1993 m. tapo privataus kapitalo bendrove, koncerno SBA dalimi. 1997 m. bendrovė įtraukta į bendrą Baltijos šalių vertybinių popierių rinką. Nuo 2012 metų AB „Utenos trikotažas“ vadovaujasi verslo strategija Organically Innovative. 2017 m. „Utenos trikotažui“ pažymint savo veiklos 50-metį, bendrovės metinė apyvarta viršijo 20 mln. eurų, dirbo 800 darbuotojų. „Utenos trikotažo“ eksportas sudaro apie 80 proc. pardavimų, o produkcija eksportuojama į 50 šalių. Įmonė valdo „Utenos“ ir „About“ drabužių prekių ženklus. AB „Utenos trikotažo“ akcijos kotiruojamos Baltijos vertybinių popierių biržoje. Produkcijos kokybę, socialinę atsakomybę ir inovatyvią gamybą patvirtina turimi tarptautiniai veiklos standartai. Bendrovė kuria inovatyvias medžiagas iš naujų pluoštų. Ekologija, socialinė atsakomybė ir produkcijos patvarumas yra pamatinės „Utenos trikotažo“ vertybės. „Utenos trikotažas“ yra pirmoji įmonė Lietuvoje, gaminanti ekologišką produkciją, pažymėtą Europos Sąjungos eko ženklu „Europos gėlė“ ir pirmoji gavusi SA sertifikatą, Nuo 2017 m. AB „Utenos trikotažas“ tapo pirmąja Lietuvos bendrove, prisijungusia prie „Greenpeace“ inicijuojamo „Detox“ projekto už švarią madą, kuriuo iki 2020 m. įsipareigoja savo gamybos grandyse eliminuoti žaliavas, galinčias turėti neigiamą poveikį žmogui ar aplinkai.

 

Šimtmečio Lietuva. Visuomenė. Ekonomika. Kultūra. 

Sudarytojas ir vyriausiasis redaktorius 

Rimantas Šlajus

 

Materialinės Lietuvos kūryba ir medienos pramonė